ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
-
Stowarzyszenie nosi nazwę: „STOWARZYSZENIE MIGAJ SERCEM” w dalszych postanowieniach zwane Stowarzyszeniem.
-
„Osobą Głuchą” pisaną wielką literą „G” określamy osoby: niesłyszące, głuche, głuchonieme, zaimplantowane, ogłuchłe.
-
Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych, związanym dla osób Głuchych - ich rodzin, Polskiego Języka Migowego, Kultury Głuchych.
-
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o Stowarzyszeniach, Dz.U.Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami.
-
Czas trwania Stowarzyszenia jest nieoznaczony.
§ 2.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jest miasto Legnica. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie prowadzi również działalność poza RP, zgodnie z prawem miejscowym.
§ 3.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 4.
Stowarzyszenie może być członkiem organizacji krajowych i międzynarodowych realizujących podobne cele, jeżeli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, w których Polska jest stroną.
§ 5.
Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej członków. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Pracownikiem może być każdy członek Stowarzyszenia oraz osoby nienależące do Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA
§ 6.
- Celem stowarzyszenia jest:
- aktywne wspieranie osób Głuchych i ich rodzin;
- poradnictwo specjalistyczne na rzecz osób Głuchych i ich rodzin;
- wszechstronna pomoc na rzecz osób Głuchych i ich rodzin;
- promowanie Polskiego Języka Migowego;
- ochrona i reprezentacja Kultury Głuchych;
- aktywizowanie społeczne i zawodowe młodzieży Głuchej;
- wyrównywanie szans edukacyjnych i zawodowych dzieci i młodzieży Głuchej;
- działalność edukacyjna i wychowawcza, w tym edukacja pozaszkolna młodzieży i edukacja ustawiczna dorosłych osób Głuchych;
- działania na rzecz poprawy warunków codziennego życia osób Głuchych i ich rodzin w słyszącym społeczeństwie;
- organizacja samopomocy wśród osób Głuchych;
- promocja i organizacja wolontariatu na rzecz osób Głuchych i ich rodzin;
- działalność naukowa i badawcza;
- działalność wydawnicza.
§ 7.
- Stowarzyszenie swoje cele realizuje poprzez:
- poradnictwo i aktywne wsparcie psychologiczno-pedagogiczne i emocjonalne dla dzieci, młodzieży, dorosłych Głuchych;
- poradnictwo i aktywne wsparcie psychologiczno-pedagogiczne i emocjonalne dla słyszących rodziców i rodzeństwa dzieci Głuchych;
- organizowanie spotkań integracyjnych;
- promocja i nauczanie języka migowego poprzez lektoraty, zajęcia szkolne i pozaszkolne, warsztaty;
- organizowanie kursów języka migowego dla rodzin, wolontariuszy i innych osób związanych z osobami Głuchymi;
- organizowanie szkoleń i kursów zawodowych i kwalifikacyjnych;
- świadczenie usług tłumacza języka migowego w różnych sytuacjach życiowych;
- organizowanie wystaw, konferencji, targów oraz udział w podobnych wydarzeniach;
- organizowanie zajęć turystyczno-rekreacyjnych i sportowych oraz kulturalno-oświatowych i artystycznych;
- ochrona i reprezentacja Kultury Głuchych poprzez prowadzenie spotkań, warsztatów, zajęć uświadamiających;
- prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej, promocyjnej i reklamowej;
- prowadzenie lub pomoc w organizowaniu i prowadzeniu specjalistycznych szkół, ośrodków wychowawczych oraz placówek medycznych i rehabilitacyjnych;
- opracowywanie i realizację programów pomocy skierowanych do osób Głuchych i ich rodzin,
- działalność szkoleniową mającą na celu wdrożenie programów Stowarzyszenia,
- współpracę międzyregionalną i międzynarodową,
- współpracę ze szkołami, uczelniami wyższymi,
- współpracę z samorządami, mediami i organizacjami pozarządowymi,
- prowadzenie własnej działalności charytatywnej,
- prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego na podstawie decyzji Zarządu.
§ 8.
Stowarzyszenie dla realizacji swoich celów statutowych może współpracować z organami rządowymi i samorządowymi, organizacjami politycznymi, zawodowymi, młodzieżowymi oraz instytucjami naukowo-badawczymi i leczniczymi, a także z organizacjami zagranicznymi oraz zagranicznymi instytucjami zajmującymi się osobami Głuchymi.
§ 9.
- Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego, na zasadach określonych ustawą o wolontariacie i pożytku publicznym. Przychód z odpłatnej działalności pożytku publicznego przeznaczony jest wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
- Decyzję o podjęciu nieodpłatnej lub odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz o zakresie tej działalności podejmuje Zarząd .
§ 10.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych. Decyzję o podjęciu działalności gospodarczej podejmuje Zarząd.
- Działalność gospodarcza Stowarzyszenia ma charakter wyłącznie dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.
- Nadwyżka przychodów nad kosztami działalności gospodarczej jest przeznaczana wyłącznie na rzecz działalności pożytku publicznego Stowarzyszenia.
- Działalność gospodarcza Stowarzyszenia może być prowadzona w następującym zakresie:
a) nauka języków obcych (85.59.A);
b) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B);
c) działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów(82.30.Z);
d) wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z);
e) pozostała działalność wydawnicza(58. 19.Z);
f) reprodukcja zapisanych nośników informacji (18.20.Z);
g) restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (56.10.A);
h) ruchome placówki gastronomiczne (56.10.B);
i) przygotowywanie i podawanie napojów (56.30. Z);
j) wychowanie przedszkolne (85.10.Z);
k) pozaszkolne formy edukacji (85.5);
- działalność wspomagającą edukację (85.60.Z);
m) działalność klubów sportowych (93.12.Z).
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11.
- Członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna i prawna, akceptująca statutowe cele Stowarzyszenia.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
§ 12.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) Zwyczajnych;
b) Wspierających;
c) Honorowych.
§ 13.
- Członkiem zwyczajnym i honorowym może być osoba fizyczna (obywatel polski lub cudzoziemiec):
- posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych,
- posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych lub nie posiadająca zdolności prawnej, wówczas reprezentacja i odpowiedzialność jest po stronie opiekunów prawnych, akceptująca statutowe cele Stowarzyszenia.
- Decyzję o przyjęciu członka zwyczajnego podejmuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji i przedstawieniu pozytywnej opinii dwóch członków Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia. Osoba prawna działa w stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia. Członkowie honorowi przyjmowani są do Stowarzyszenia w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Członków na wniosek 10 członków Stowarzyszenia.
§ 14.
- Członkowie zwyczajni posiadający zdolność do czynności prawnych mają prawo:
- uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zgromadzeniu Członków, czynnie i biernie wybierać władze Stowarzyszenia;
- zgłaszać opinie, wnioski i postulaty pod adresem władz Stowarzyszenia;
- korzystać z pomocy i świadczeń stowarzyszenia;
- uczestniczyć w organizowanych zebraniach, wykładach oraz imprezach;
- członkowie w liczbie minimum 5 mają prawo zaskarżenia do Walnego Zgromadzenia Członków, uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków i wykluczeniu ze Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni uzyskują czynne i bierne prawa wyborcze po upływie 6 miesięcy od dnia przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni posiadający ograniczoną zdolność do czynności prawnych lub ich nie posiadający mają prawo:
- korzystać z pomocy i świadczeń stowarzyszenia;
- uczestniczyć w organizowanych zebraniach, wykładach oraz imprezach;
- zgłaszać opinie, wnioski i postulaty pod adresem władz Stowarzyszenia poprzez swoich opiekunów prawnych;
- Członkowie zwyczajni posiadający ograniczoną zdolność do czynności prawnych lub ich nie posiadający nie mają prawa uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zgromadzeniu Członków, czynnie i biernie wybierać władze Stowarzyszenia.
§ 15.
Do obowiązków członka należy:
a) aktywne uczestniczenie w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia;
b) przestrzeganie statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
c) regularne opłacanie składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
§ 16.
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 17.
Członkostwo ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi;
- skreślenia z listy członków z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich, przez okres przekraczający 18 miesięcy – członek otrzymywał będzie upomnienia w formie pisemnej co 6 miesięcy o należnej wpłacie;
- wykluczenia z powodu stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych;
- wykluczenie w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych;
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
- pozbawienie członkostwa honorowego, w wyniku uchwały władzy Stowarzyszenia, które członkostwo nadała.
§ 18.
- Od uchwały Zarządu dotyczącej skreślenia lub wykluczenia można się odwołać do Walnego Zgromadzenia w terminie 7 dni od otrzymania uchwały. Stosuje się paragraf 14 ust. 1 pkt 5.
- Członek ma prawo do okazania dokumentów stwierdzających trudną sytuację materialną – Zarząd decyduje wówczas o zwolnieniu lub nie z opłat składkowych.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 19.
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§ 20.
- Kadencja władz trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym podczas Walnego Zgromadzenia Członków.
- Z zastrzeżeniem przepisów obowiązujących ustaw oraz jeżeli statut nie stanowi inaczej, uchwały władz Stowarzyszenia, podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 21.
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, władzom tym przysługuje prawo dokooptowania, z tym że liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
ROZDZIAŁ V
WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW
§ 22.
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni;
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zgromadzenie Członków zwyczajne jest zwoływane minimum raz w roku przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
- Walne Zgromadzenie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków. Jeżeli po przeliczeniu członków okaże się, iż na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia uczestniczy mniejsza niż połowa ogólnej liczby członków – uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy liczby członków uczestniczących w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia.
§ 23.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
- uchwalania zmian statutu;
- wybór i odwoływanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- uchwalenie budżetu;
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego;
- uchwalanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia na podstawie projektów Zarządu;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku;
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.
Obrady Walnego Zebrania są tłumaczone na język migowy, tak aby umożliwić pełne uczestnictwo osobom Głuchym.
§ 24
.
Jeżeli zawiadomienie o drugim terminie Walnego Zgromadzenia nie stanowi inaczej, odbywa się ono godzinę później w tym samym miejscu.
ROZDZIAŁ VI
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
§ 25.
- Pierwszy Zarząd Stowarzyszenia tworzą Założyciele Stowarzyszenia.
- Zarząd składa się z 3 - 4 członków, wybranych imiennie przez Walne Zgromadzenie na 4 – letnią kadencję. Zarząd składa się z: Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika. Jeśli Zarząd składa się z trzech osób, łączone są funkcje Sekretarza i Wiceprezesa.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 26.
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu;
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
- realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków;
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia zgodnie z wytycznymi Walnego Zgromadzenia;
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
- planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej;
- tworzenie projektów głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
- opracowanie programu działalności Stowarzyszenia;
- zwoływanie Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia;
- podejmowanie uchwał w sprawie przynależności Stowarzyszenia do organizacji krajowych i zagranicznych;
- przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie sporów powstałych na tle działalności Stowarzyszenia;
- uchwalenie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia;
- powoływanie komisji, zespołów i innych ciał oraz określenie ich zadań;
- ustalanie warunków płacy i pracy pracowników biura;
- funkcje kierownika zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy pełni Prezes Zarządu;
- przygotowywanie merytorycznych sprawozdań rocznych z działalności Stowarzyszenia, o których mowa w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz innych sprawozdań, do których Stowarzyszenie jest obowiązane na podstawie innych przepisów,
- podejmowanie decyzji w sprawie rozpoczęcia i zakończenia działalności pożytku publicznego i ustalanie zakresu działalności pożytku publicznego,
- podejmowanie decyzji w sprawie rozpoczęcia i zakończenia działalności gospodarczej.
§ 27.
Jeżeli któryś z członków Zarządu Stowarzyszenia musi opuścić miejsce działania Stowarzyszenia na okres dłuższy niż 2 miesiące, wówczas wyznacza na swoje miejsce zastępcę.
§ 28.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes (lub z jego upoważnienia wiceprezes) w miarę potrzeby, nie rzadziej niż 4 razy w roku (raz na kwartał).
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności pięciu członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego obrad.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni członkowie Stowarzyszenia.
§ 29.
Do zaciągania zobowiązań majątkowych i oświadczeń woli upoważnieni są łącznie dwaj Członkowie Zarządu w tym prezes lub wiceprezes i inny członek Zarządu.
§ 30.
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, władzom tym przysługuje prawo dokooptowania z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 1/5 liczby członków pochodzących z wyboru.
ROZDZIAŁ VII
KOMISJA REWIZYJNA
§ 31.
- Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, w szczególności ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni
§ 32.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie przynajmniej 1 raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem działalności gospodarczo – finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności oraz zgodności z uchwałami Walnego Zgromadzenia;
- przedkładanie Zarządowi wniosków z przeprowadzonych kontroli oraz żądanie wyjaśnień;
- składanie sprawozdania z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia;
- wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków;
- udzielanie absolutorium dla Zarządu;
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
ROZDZIAŁ VIII
MAJĄTEK I DOCHODY STOWARZYSZENIA
§ 33.
- Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
- Fundusze Stowarzyszenia pochodzą:
a) ze składek członkowskich;
b) darowizn, spadków, zapisów;
c) dotacji, dotacji budżetu państwa, dotacji z władz samorządowych;
d) ofiarności publicznej;
e) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego;
f) dochodu z lokat bankowych i skarbowych, świadectw udziałowych w funduszach, powierniczych oraz posiadanych udziałów w akcji w/i akcji w spółkach;
g) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
h) dochodów z działalności gospodarczej według zasad określonych w odrębnych przepisach,
i) dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego z zastrzeżeniem zasad określonych w Statucie i ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Majątek Stowarzyszenia nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 34.
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością głosów – (2/3), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 35.
- Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu większością 2/3 głosy przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powoła Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Zastrzega się przekazanie majątku na rzecz organizacji charytatywnej non-profit, której cele zbliżone są do celów stowarzyszenia.
§ 36
.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.